Craiova Hackathon 2025 a avut loc în perioada 17–19 octombrie, la Centrul „Constantin Brâncuși”, și a reunit circa 150 de tineri programatori și designeri, studenți, profesori, specialiști IT și antreprenori, care au participat la un adevărat maraton de idei inovatoare ce se pot dovedi pași importanți în rezolvarea unor probleme locale și globale. Pe parcursul celor trei zile, participanții au lucrat în echipe pentru a dezvolta soluții digitale cu impact real în domenii precum inteligența artificială, educația, sănătatea, sustenabilitatea și implicarea civică.
Craiova Hackathon își propune să stimuleze colaborarea și dezvoltarea de soluții tehnologice care să răspundă atât provocărilor locale și regionale, cât și celor globale. Având la bază experiența organizării a trei ediții de succes ale Cluj Hackathon, eveniment de referință în România, fondatorul și organizatorul primei ediții craiovene a manifestării, Adrian Fecu, și-a propus să creeze un cadru în care creativitatea, tehnologia și spiritul de echipă să se îmbine pentru a răspunde provocărilor actuale din societate, iar Craiova Hackathon 2025 s-a dovedit a fi un adevărat catalizator pentru:
- Dezvoltare profesională – prin sesiuni de mentorat, networking cu industria și acces la experți;
- Formare profesională – prin oportunități pentru tineri și absolvenți de a-și dezvolta competențele digitale;
- Cultură de colaborare – prin parteneriate între mediul academic, companii și administrația locală;
- Promovarea imaginii Craiovei – prin consolidarea statutului de oraș inovator.
La care se adaugă, ca o componentă importantă a proiectului, construirea unui hub de start-up-uri prin sprijinirea inițiativelor cu potențial de dezvoltare în afaceri.
„După succesul celor trei ediții ale Cluj Hackathon, am adus acest concept și în Craiova, pentru a pune orașul pe harta națională a inovării. Vrem să construim o comunitate activă și unită în jurul tehnologiei și creativității” – Adrian Fecu, fondator și organizator al Craiova Hackathon
Locul întâi la ediția inaugurală a Craiova Hackaton a fost ocupat de Cult Team (echipă formată din doi tineri din Craiova), cu proiectul „Culture Quest”, o idee inovatoare legată de dezvoltarea digitală a domeniului cultural. Pe locul al doilea s-a clasat echipa Legal Smith AI (cinci tineri din Craiova, Cluj și București), cu proiectul „Legal Smith AI”, o soluție care să faciliteze înțelegerea limbajului juridic, iar locul al treilea a fost ocupat de echipa sha256orma (tineri din Craiova), cu proiectul „malXray”, un model de radiografie AI pentru securitatea cibernetică modernă. S-au acordat, de asemenea, premii speciale pe categorii: Health Tech (echipa Four Health, cu proiectul „Four Health”) și Green Tech (echipa Baftă Charlie!, cu proiectul „Green Growth”). De remarcat și faptul că din toate echipele premiate au făcut parte tineri din Craiova.
„Pentru noi, toți participanții sunt câștigători, în primul rând datorită experienței pe care au avut-o acum, când au stat sub același acoperiș cu mentori și specialiști în domeniu”, a declarat Adrian Fecu, la finalul festivității de premiere. „A fost o primă ediție de succes, o ediție-pilot foarte bună, care constituie o baza solidă pe care putem să construim ediția de anul viitor”, a mai completat fondatorul Craiova Hackathon.
A doua ediție a Craiova Hackathon va avea loc în 2026 și va fi, ca și ediția inaugurală, deschisă studenților, profesioniștilor și entuziaștilor din toate domeniile, indiferent dacă sunt programatori, designeri, product manageri sau doar pasionați de tehnologie. Participanții trebuie să aibă cel puțin 18 ani, sau să aibă acordul părinților.
Un hackathon este un eveniment de tip „maraton de programare” în care echipe de specialiști colaborează pentru a dezvolta un prototip sau o soluție pentru o problemă specifică, într-o perioadă scurtă de timp (adesea 24 – 48 de ore). Termenul a fost obținut printr-o combinație între cuvintele „hack” (cu sensul de a rezolva creativ o problemă) și „marathon”. Deși inițial au fost axate pe programare, hackathoanele pot aborda în prezent o gamă largă de probleme tehnologice și sociale. De obicei, sunt implicate echipe de programatori și designeri digitali, dar pot participa și persoane fără experiență în domeniu, care lucrează împreună pentru a dezvolta un software, o aplicație sau o altă idee inovatoare, într-un interval limitat de timp.
Realizator: Davian Vlad (Radio România Oltenia-Craiova)
Imagine și editare video: Alin Cîrțînă (Radio România Oltenia-Craiova)
Credit foto/video: Radio România Oltenia-Craiova/Adrian Fecu
Galerie foto:















