Radio Oltenia Craiova: Elevi de nota 10 de la Centrul Județean de Excelență Dolj

0

Centrul Judeţean de Excelenţă Dolj pregătește elevii de excepție din județ la cinci discipline fundamentale: matematică, fizică, biologie, chimie şi informatică. Iar rezultatele vorbesc de la sine, elevii îndrumați de cei mai buni profesori din Dolj în centrul coordonat de doamna profesor Luminița Popescu reușind, an de an, să obțină rezultate remarcabile la olimpiadele și concursurile locale, regionale, naționale și internaționale. În cei patru ani de activitate, elevii care frecventează Centrul Judeţan de Excelenţă au obţinut numeroase premii şi menţiuni la concursurile şi olimpiadele de specialitate. Dacă amintim doar rezultatele obţinute la fazele naţionale ale olimpiadelor, se pot număra un premiu II, un premiu III, un premiu special, 8 menţiuni, 4 medalii de aur, 4 de argint şi 9 de bronz, și asta doar în anul şcolar 2017-2018. La etapele judeţene ale olimpiadelor şcolare, elevii care frecventează Centrul au obţinut: la matematică, 7 premii I, 9 premii II, 8 premii III şi 23 menţiuni; la fizică, 5 premii I, 5 premii II, 2 premii III şi 5 menţiuni;  la biologie, 1 premiu I, 2 premii II, 1 premiu III şi 1 menţiune; la chimie 2 premii I,2 premii II, 2 premii III şi 5 menţiuni.

Copiii supradotați din județ, care își propun să evolueze constant și sigur, participă la cursurile de weekend ce au loc în sediul prestigiosului Colegiu Național “Carol I” din Craiova. Și ei reprezintă o garanție a faptului că această țară are un viitor și că putem spera justificat că, atunci când acești tineri extraordinari vor ajunge la deplina maturitate, România de nota 10 nu nu va mai fi doar o dorință, o năzuință, un concept abstract, dacă vreți, ci o certitudine de necontestat. Davian Vlad, de la Radio România Oltenia-Craiova, a dialogat, pentru emisiunea “România de nota 10”, cu patru astfel de copii inteligenți și talentați, elevi care acumulează permanent cunoștințe prețioase și care își dezvoltă capacitatea de înțelegere a tot ceea ce îi înconjoară la Centrul Judeţean de Excelenţă Dolj: Francesca Dumitrașcu (clasa a V-a, Școala Gimnazială “Mircea Eliade” din Craiova), Ioana Vâlculescu (clasa a V-a, Școala Gimnazială “Mircea Eliade” din Craiova), Alexandru Căpitanu (clasa a VI-a, Școala Gimnazială “Mircea Eliade” din Craiova) și Luca Gârbovan (clasa a VI-a, Școala Gimnazială “Mircea Eliade” din Craiova).

România de nota 10 – 14.10.2018 (audio)

Centrul Județean de Excelenţă Dolj a devenit o unitate de învăţământ preuniversitar ce reunește elevii pasionaţi de matematică şi ştiinţe, dornici să depăşească limitările curriculumului de bază. Elevii pot dobândi cunoștințe la un nivel ridicat în domeniul de interes, fiind pregătiți pentru a participa la olimpiade și concursuri  de specialitate. Ei beneficiază de un demers didactic orientat pe utilizarea potenţialului lor creativ, în slujba dezvoltării interioare şi a unui mediu echilibrat de viaţă.

Centrul Județean de Excelență Dolj aparţine filierei teoretice, fiind structurat pe trei cicluri de învăţământ – primar, gimnazial și  liceal, cu un număr total de 325 elevi în 27 de grupe, în anul şcolar 2017-2018. Ei au fost selecționați printr-un test de verificare a cunoștințelor de specialitate sau pe baza rezultatelor dovedite la olimpiadele școlare (premii și mențiuni la nivel județean sau național). Trebuie remarcat faptul că numărul acestora este in creştere. Dacă la debut erau 21 de elevi admişi astfel, în 2017 au fost 91, iar în acest an 93.

Centrul Județean de Excelență reprezintă un model educaţional nou, atractiv și flexibil, ce permite elevilor o pregătire superioară de calitate în domeniul de interes.

Radio Târgu-Mureş: Ana Cămărăşan – Voluntariatul este esenţa generatoare de schimbare

0

Ana Cămărăşan are 17 ani şi este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional “Unirea” din Tg. Mureş. Câteva programe şi concursuri de voluntariat i-au atras atenţia chiar înainte de a începe studiile liceale, astfel încât, se poate bucura, după primii doi ani de liceu, de rezultate extraordinare pe plan personal: a fost ambasador şi Local Project Manager în programul de dezvoltare personală “Grow”, este, în prezent, responsabilă de departamentul HR în asociaţia “Facem” şi voluntar la Teatrul Naţional din Tg. Mureş.

Recent, Ana a participat, alături de o echipă de elevi, la concursul “Descoperă-ţi pasiunea în IT”, organizat în Cluj-Napoca, unde au prezentat, luna trecută, o aplicaţie dezvoltată de ei, numită “Medicall”.

În urmă cu doi ani, Ana Cămărăşan şi-a început drumul în lumea voluntariatului, “Grow” fiind proiectul care i-a atras atenţia, încă din clasa a VIII-a. “Grow” este un program de dezvoltare personală creat special pentru adolescenţii de liceu. Acest program inovator îi provoacă pe elevi să înveţe, experimentând şi exersând, alături de alţi tineri, din diverse colţuri ale lumii, făcând astfel, paşi semnificativi în procesul de autocunoaştere. Simplu participant, în clasa a IX-a, ambasador la următoarea ediţie şi Local Project Manager, în clasa a X-a, Ana Cămărăşan a experimentat, de la stadiul de novice, până în poziţia de lider, programele de autocunoaştere propuse de “Grow”, într-un cadru de învăţare non-formal.

Pentru funcţia de Local Project Manager în programul „Grow”, Ana a parcurs un drum de pregătire, participând la două conferinţe naţionale. A trecut cu brio provocările pe teme de public speaking sau inteligenţă emoţională, iar ca bonus, şi-a făcut mulţi prieteni noi, proveniţi din culturi diferite. Satisfacţiile funcţiei de voluntar lider au apărut imediat. Ana ne-a mărturisit că s-a bucurat de şansa inedită de a putea crea un context în care oamenii se pot dezvolta.

Odată intrată în clubul „GROWzavilor”, Ana Cămărăşan a avut ocazia să înveţe lucruri noi în fiecare an de liceu, putând astfel, la finalul experienţei să spună că are mult mai multă încredere în forţele proprii şi suficient elan pentru a dezvolta în viitor proiecte cu impact în comunitatea locală.

„Descoperă-ţi pasiunea în IT” este un concurs organizat de o asociaţie din Cluj, în parteneriat cu câteva firme de profil. Participanţii, elevi de liceu, au alcătuit echipe şi au lucrat, pe timpul verii, la o aplicaţie. Acesta trebuia să aibă un plan de business, unul financiar şi o promovare.

Reprezentanţii echipei din Tg.Mureş, din care a făcut parte şi Ana Cămărăşan, au dezvoltat o aplicaţie numită „Medicall”, care ar simplifica sistemul programărilor şi care ar veni în ajutor, atât medicilor, cât şi al pacienţilor.

Voluntariatul reprezintă un pas important în dezvoltarea tinerilor pe plan personal şi profesional, prin învingerea temerilor şi oportunităţile create prin experienţa dobândită. “Facem” este cea mai noua asociaţie de voluntariat deschisă la Tg-Mureş, care se ocupă cu organizarea de evenimente educative şi culturale pentru tineri. Ana Cămărăşan este responsabilă de departamentul HR şi s-a implicat, până acum, în organizarea mai multor evenimente: Rever Festival sau Zacusca de Artă.

Experienţele de cunoaştere, dar şi oamenii pe care i-a întâlnit în activităţile de voluntariat, au transformat-o pe Ana Cămărăşan, într-un timp scurt, în tânăra care este astăzi: organizată, ambiţioasă şi încrezătoare.

După terminarea studiilor liceale Ana Cămărăşan vrea să îşi aprofundeze cunoştinţele în domeniul IT la o universitate în străinătate. Îi dorim succes şi entuziasm molipsitor!

Emisiune realizată de Veronica Ilie

Conferință internațională MYNNOVA: „Importanța antreprenoriatului în procesul de inovare socială”

0

  • peste 100 de tineri și mentorii lor au reflectat asupra rezultatelor MYNNOVA project
  • la conferință au participat reprezentanți ai instituțiilor și organizațiilor resursă, ai mediului academic, membri ai organizațiilor neguvernamentale implicate în educație și antreprenoriat social, dar și profesori, elevi, studenți și tineri profesioniști
  • Euromentor.eu va rămâne activă pentru toți tinerii care solicită sprijinul mentorilor de pe platformă

 

Conferința internațională MYNNOVA a reunit, la București, peste 100 de tineri și mentori care apreciază importanța antreprenoriatului în procesul de inovare socială. La eveniment au fost prezenți atât reprezentanți ai instituțiilor și organizațiilor resursă (Ministerul Educației Naționale, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, mediul academic, organizații neguvernamentale implicate în educație și antreprenoriat social), cât și profesori, elevi, studenți și tineri profesioniști.

Dedicată analizei modurilor în care tinerii pot contribui la construirea unei societăți europene mai bune, conferința marchează încheierea proiectului european MYNNOVA, cofinanțat prin Erasmus+ și concretizat în dezvoltarea platformei online multilingve Euromentor.eu, care oferă sprijin, activități de mentorat și educație antreprenorială tinerilor care își doresc să dezvolte afaceri sau întreprinderi sociale.

În cadrul conferinței au fost prezentate instrumentele de susținere a implicării tinerilor în inovarea socială, precum platforma multilingvă de mentorat online Euromentor, documentul cu politicile și recomandările MYNNOVA (Policy guidelines) și programul Voluntar la clasă. În cadrul evenimentului au fost dezbătute competențele antreprenoriale transversale necesare tinerilor în ecosistemul inovării sociale din Europa, precum și modalitățile prin care aceștia pot fi susținuți.

Cinci organizații au creat și implementat platforma online Euromentor.eu, cofinanțată prin programul Erasmus+, în cadrul proiectului „Mentoring Platform for Young Social Innovators“ (MYNNOVA). Parteneriatul dintre Junior Achievement România, Law and Internet Foundation Bulgaria, Celje Mladinski Center Slovenia, priME Academy Germania și Universitatea din Nicosia, Cipru, constituit în 2016, s-a concretizat în dezvoltarea platformei online multilingve Euromentor.eu. Cu ajutorul mentorilor de pe platformă, tinerii antreprenori, cu vârste cuprinse între 14 și 30 de ani, află cum pot contribui la dezvoltarea comunităților prin promovarea inovării sociale, precum și prin abordarea antreprenorială a unor domenii cu impact social.

Pentru mai multe informații, vă rugăm să consultați documentul cu politicile și recomandările MYNNOVA (versiunea în limba engleză) și să accesați platforma Euromentor.eu!

Radio Cluj: Este ușor să înveți a merge! Important este încotro te îndrepți!

0

Este ușor să înveți a merge! Important este încotro te îndrepți! Acesta este motto-ul Școlii Gimnaziale „Mircea Luca” din comuna Băișoara, județul Cluj. Copiii care învață aici au povești de viață care pot inspira filme. Mulți dintre ei se trezesc în zorii zilei și merg pe jos câțiva kilometri buni, până la stația de autobuz care îi duce la școală.

Probabil că muntele îi face pe oameni mai puternici. Așa se explică modul în care profesorii, părinții și elevii de la Școala Gimnazială „Mircea Luca” din Băișoara au înțeles că viitorul depinde de cei mai mici dintre noi. S-a ajuns la un sistem care dă roade: cei mari oferă, cei mici primesc, acumulează și devin oameni mari.

Din toamna anului trecut, datorită unui program de educație digitală care se desfășoară la nivel național cu avizul Ministerului Educației Naționale, Scoala Gimnazială din Băișoara, județul Cluj, a fost dotată cu materiale digitale educaționale pentru Matematică și Informatică.

Datorită programului numit Digitaliada, în ultimii 3 ani, în 40 de școli de la sate din 26 de județe, au fost amenajate laboratoare digitale complet echipate. Practic, se dorește încurajarea folosirii tehnologiei pentru îmbunătățirea performanței școlare și o mai bună pregătire a elevilor pentru oportunitățile viitorului.

Fiecare dintre școlile sprijinite în programul național Digitaliada este dotată cu câte un laborator digital (tablete, laptop, videoproiector), un set de aplicații și jocuri digitale educative, atractive pentru elevi, încărcate pe tablete. Profesorii din aceste școli primesc training, planuri de lecție și suport tehnic, astfel încât utilizarea la orele de Matematică și TIC a resurselor digitale furnizate prin proiect să se facă în condiții optime.

Centrul de comună Băișoara este situat la 36 de km de Cluj-Napoca. Școala gimnazială are puțin peste 160 de elevi.

Curiozitatea profesorilor și entuziasmul elevilor au făcut-o pe Lucreția Presecan, directorul școlii, să aplice la Digitaliada. Astăzi, este conștientă de evoluția înregistrată atât de corpul profesoral, cât și de elevi, dar și de creșterea gradului de comunicare între elev și profesor.

De multe ori, copiii ne învață pe noi, pentru că se pare că ei prind mult mai ușor decât noi, cei care nu avem atâta îndemânare în ale tehnologiei. Facem schimb de informații și toată lumea evoluează”, afirmă doamna director.

Odată cu implementarea proiectului Digitaliada, la Școala din Băișoara, profesorii au avut ocazia să își îmbunătățească modul de predare. Datorită proiectului Digitaliada s-a scurtat timpul învățării teoretice și a crescut intervalul alocat aplicațiilor practice.

“Dacă elevul vine cu drag la școală, el va face tot ce îi cere profesorul. Digitaliada îi face pe copii să vină cu drag la școală, iar pe mine m-a aruncat în epoca modernă”, spune doamna Narcisa Moncea, profesoara de T.I.C.

„Îmi doream să ajung la o școală în care să aplic ceea ce am învățat la facultate. Le-am arătat elevilor mei aplicația GeoGebra înainte de Digitaliada, dar acum, când fiecare elev are tableta lui, lucrurile stau mult mai bine”, afirmă Nicoleta Duma, profa de mate.

După trei ani de proiect Digitaliada, 4.500 de elevi din mediul rural învață în Laboratoare Digitale dotate cu 1.150 tablete, 41 de laptopuri, 38 de videoproiectoare și ecrane de proiecție. Profesorii din școlile alese și-au însușit metode alternative de lucru la clasă, au creat o comunitate și au devenit modele în județele lor. Peste 130 de directori și profesori de Matematică și Informatică din cele 40 de școli beneficiare au participat la sesiuni gratuite de formare. Ei au acces la aplicațiile educaționale instalate pe tablete, la 124 de proiecte didactice adaptate și șase ghiduri de predare digitală.

Digitaliada este un program de educație digitală ce încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ, pentru a crește performanțele școlare ale elevilor. Programul are două componente: la nivel rural prin sprijinirea școlilor de la sate să adopte metode digitale în predarea matematicii și a tehnologiei informației și la nivel național prin dezvoltarea platformei cu conținut educațional gratuit www.digitaliada.ro și organizarea unui concurs de materiale digitale desfășurat anual. Concursul se adresează în principal cadrelor didactice din România, dar și tuturor persoanelor de peste 18 ani interesate să creeze și să distribuie materiale didactice în format digital, pentru clasele V-VIII. Digitaliada a început în anul 2016 cu un proiect-pilot în 10 școli gimnaziale din mediul rural, a continuat în anul școlar 2017-2018 cu încă 20 de școli, iar în anul școlar 2018-2019, 10 noi școli au fost înscrise în program. Toate școlile au fost selectate în urma unui concurs național deschis tuturor școlilor gimnaziale din mediul rural.

Proiectul-pilot Digitaliada a primit premiul I la categoria Educație, în cadrul Galei aniversare CSR Awards 2017.

Realizator: Alina Nechita, Radio Cluj

Radio Reșița: Imagini mirifice care promovează frumusețea Banatului Montan semnate de artistul fotograf Flavian Săvescu

0

Radio România este radioul oamenilor şi promovează Valoarea. Din acest motiv şi din respect pentru toţi ascultătorii aducem pe calea undelor în casele şi sufletele voastre, oameni de valoare, a căror menire este aceea de-a înălţa cultura şi spiritul poporului român.

Invitatul emisiunii „România de nota 10” este un vechi prieten al radioului reşiţean, Flavian Săvescu, un om care îmbină perfect arta fotografică și aplicarea legii, comisar de poliţie în cadrul Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice.

Este un pasionat de artă fotografică, un căutător care pune suflet în fiecare joc de culoare şi de umbre.

Cel mai recent premiu al său este și cel mai valoros. L-a obținut tocmai din Argentina cu o fotografie în care s-a ”întrecut” cu peste 1200 de fotografi din întreaga lume. Poiana Mărului,un loc mirific din Banatul de Munte, văzută prin obiectivul lui Flavian Savescu, a obținut însă medalia de bronz. S-a prezentat în Argentina cu 16 fotografii la concursul F2 CIRCUITO 2018.

Reșițeanul Flavian Savescu, președintele și fondatorul Foto Clubului Banatului Montan, este obișnuit cu premiile.

S-a afirmat ca o personalitate distinctă al artei fotografice şi este membru al Asociației Artiștilor Fotografi din România (AAFR); premiat în anul 2015 cu Premiul AAFR; Membru al Photographic Society of America, distins în 2015 cu 4 stele PSA; Absolvent al cursului Image Analysis; Membru al Global Photographic Union, distins în 2015 cu Crown 1, în 2016 cu Crown 2 și GPU Afrodita; Din 2017 a fost numit reprezentant în România al acestei asociații de artă fotografică; Membru al Image Colleague Society Internațional, SUA, distins în 2016 cu ASSOCIATE Image Colleague Society (A.ICS) și în 2017 cu FELLOWSHIP, Image Colleague Society (F.ICS); În acest an a fost numit în România reprezentant al acestei asociații de artă fotografică;Membru al Federației Internaționale de Artă Fotografică, premiat in 2016 cu Artist FIAP;Membru al Foto Club Pro Arad, declarat în 2014 Fotograful Anului; Membru fondator și președinte al Foto Clubului Banatul Montan; În anul 2016, distins Honoric PESGSPC de către Pascal English School and Greek School Photographic Club, pentru promovarea artei fotografice; Câștigător al Galei Salonului Național de Fotografie Turistică, București, 2014 și a premiului I în categoria Natura și Biodiversitate.

Participant la peste 80 de saloane de artă fotografică,  naționale și internaționale, peste 750 de acceptări, peste 125 de lucrări distincte acceptate; 48 premii, inclusiv 13 medalii de aur, argint și bronz, mențiuni, diplome și alte premii. Fotografii expuse în 24 de țări din întreaga lume în urma premiilor și acceptărilor in saloanele de artă fotografică; 26 expoziții, inclusiv 8 expoziții personale și 17 expoziții de grup în România, Germania, Austria și Ungaria.

Deține o specializare, Master, la Universitatea de Arte și Design Cluj, Facultatea de Arte Plastice, secția foto-video.

Recent a adus în Banatul de Munte alte diplome, fiind laureatul unor premii obținute în Serbia și mai apoi în Argentina. O fotografie cu Cascada Bigăr a obţinut zilele acestea medalia de argint în Rusia.

În această lună, Flavian Săvescu pregătește vernisajul a două expoziții, una la Reșița, iar cea de-a doua, la Lugoj. „Himera” este titlul expoziției pe care doritorii o pot vedea la Galeria de Artă „Agora” din Reșița. Vernisajul se va desfășura sub recunoașterea Uniunii Artiștilor Plastici din România, fiind organizat de filialele din Reșița și Deva.

Reșițeanul artist fotograf, Flavian Săvescu se descoperă şi împreună cu el redescoperim şi noi izvoarele emoţiei ce răzbat dincolo de rama unei fotografii.

Această ediție a emisiunii a fost realizată de: Anca Bica Bălălău și Cristina Corocan

Radio Constanța:  BB Center, locul familiilor informate și fericite

0

În această săptămână, la ”România de nota 10”, vă spunem povestea primului centru de educație parentală deschis în Dobrogea, în urmă cu peste zece ani.

Invitată în emisiune este Liliana Tudose, fondatoarea BB Center, educator prenatal, psiholog și consilier în alăptare, cea care, de-a lungul anilor, a reușit să ajute părinții din comunitate să aibă experiențe pozitive de viață. ”Ne dorim să le arătăm că viața este  frumoasă, simplă si înălțătoare în măsura în care ne-o creăm cu gânduri și zâmbete de fericire. Suntem alături de părinți oferind diverse activităti împreună cu echipa noastră, adresate perioadei de dinainte dar și după naștere, axându-ne pe educația părinților, cât și sprijinul familiei. Susținem femeia și familia, indiferent de modul și locul unde alege să nască”, spune în emisiune Liliana Tudose.

La rândul lor, părinții care îi trec pragul spun că ”acest loc emană căldură și simplitate, iubire și simți să rămâi, să rămai mai mult și să asculți sau să  vorbești. Este o anumită stare în această căsuță: una de bine”.

Specialiștii acestui centru de parenting susțin numeroase cursuri, ateliere, oferă confort emoțional în momente delicate din viața de părinți și derulează proiecte sociale pentru a veni în sprijinul familiei. De asemenea, formează, la rândul lor, alți specialiști în educație prenatală, psihologie și consiliere în alăptare.

La începuturile sale, au existat doar cursurile de pregătire pentru naștere și alăptare dar această sămânță a crescut frumos pe parcurs și astfel s-a creat  nevoia unor alte întâlniri, alte servicii, mult mai complexe și foarte utile pentru familiile din comunitatea dobrogeană. Pentru a satisface toate aceste nevoi, micul grup a devenit Asociatia Birth&Building Center. În fiecare lună, specialiștii centrului ne propun întâlniri variate care ne susțin în viața de părinți.

Radio Bucureşti FM: Academia Română – „inimă în inima neamului său”

0

Rolul Academiei Române în construirea unei Românii de nota 10

Vă invităm la o nouă ediţie a emisiunii România de nota 10, realizată în colaborare cu Academia Română –  cel mai înalt for de cultură și de știință din România.

Împreună cu  invitatul nostru, dl. academician Ioan Aurel Pop – Preşedintele Academiei Române, ne propunem să proiectăm o Românie care are potenţialul de a primi nota maximă, din partea celor care vor să se implice.

În an  Centenar, rolul Academiei Române, la crearea unei identităţi şi a unei unităţi culturale, este descris cu multă elocvenţă de domnul academician Ioan Aurel Pop:

„Academia Română, îmi place să spun mereu, este o instituţie de interes naţional, care alături de altele, stă la fundamentele României moderne. Academia s-a înfiinţat în urmă cu mai bine de150 de ani şi atunci când s-a înfiinţat era aşa o efervescenţă de construire a statului naţional, încât Academia a devenit unul din pilonii principali, dacă nu pilonul principal, în cultură şi în ştiinţă, pentru această idee deosebită de a ridica marea construcţie care s-a chemat România. Să nu uităm că, în 1866 îşi încheia domnia Alexandru Ioan Cuza, dar venea în frunte o nouă dinastie – dinastia de Hohenzollern care a devenit apoi dinastia de România şi care a fost protagonista şi martora construirii acestei Românii. Se adopta, apoi, Constituţia României; se înfiinţau, prin Constituţie, principalele instituţii moderne. Şi Academia, întemeiată printr-un decret al Locotenenţei Domneşti, între căderea lui Cuza şi venirea Principelui Carol şi-a propus tocmai cultivarea limbii, literaturii, a istoriei naţionale, a folclorului…, adică ale acelor discipline identitare.

Eu mai spun un lucru care aproape că s-a uitat astăzi. Academia a construit România înainte de a exista ea pe hartă, pentru că acei oameni extraordinari, care au plănuit-o, au avut în minte ideea României şi când au făcut Academia au primit pe cei mai importanţi savanţi, oameni de litere, oameni de cultură, din România de atunci, care însemna Oltenia, Muntenia şi o parte din Moldova…nici Dobrogea nu era încă unită cu România în 1866, dar au primit basarabeni, bucovineni, transilvăneni, din Transilvania propriu-zisă, maramureşeni, bănăţeni şi români din sudul Dunării. Cu alte cuvinte, în mintea lor afost întreaga construcţie naţională şi vă reamintesc că România întregită avea să se formeze abia în 1918, însă Academia era pregătită de la 1866, cu reprezentanţii tuturor ţinuturilor româneşti. Şi, aici, cred că întemeietorii l-au urmat pe Mihail Kogălniceanu care a spus, în 1843, la Iaşi, când s-a deschis cursul de istorie naţională la Academia Mihăileană şi s-a simţit dator, marele savant şi om politic, Prim-ministru şi Ministru de Externe, să definească Patria. Şi atunci, Kogălniceanu a spus: „Patria este toată acea întindere de loc pe care se vorbeşte româneşte”, definind prin limbă o noţiune geografică, teritorială şi spirituală, fireşte, dând, de fapt, un temei de existenţă culturii româneşti. Cultura noastră a făurit, până la urmă, şi România politică. Academia a avut un rol fundamental în asta, începând cu Ion Heliade Rădulescu, cu Gheorghe Bariţiu, cu Timotei Cipariu, cu Bogdan Petriceicu Haşdeu…, adică toţi acei mari oameni şi culturali şi ştiinţifici, dar şi politici care aveau în minte edificiul naţional.(…) Ei, mulţi dintre fondatorii Academiei, fuseseră revoluţionari la 1848-49, adică participaseră la ceea ce am putea numi astăzi, modernizând lucrurile, participaseră la elaborarea unui program de ţară. Şi programul de ţară a fost elaborat de acei fruntaşi importanţi de la Bălcescu şi Kogălniceanu, până la Bariţiu, Bărnuţiu, Avram Iancu…care s-au gândit la România. În mintea lor, erau atunci lucruri extraordinare. De la drepturi şi libertăţi democratice, libertatea presei, abolirea cenzurii, elaborarea unei Constituţii, până la edificiul naţional. Ei s-au gândit la Unirea Moldovei cu Ţara Românească, la egalitatea românilor, din provinciile aflate sub stăpâniri străine, cu ceilalţi şi apoi, într-o etapă următoare la Unirea cu România. Cu toţii au avut în vedere o perspectivă. Ceea ce este extrem de important pentru un popor, mai ales pentru un popor ca al nostru care are o vechime considerabilă (…) Şi atunci, Academia, din acest punct de vedere, a avut un rol vizionar şi rolul ei nu poate fi contestat de nimeni, nici astăzi. De aceea, Academia Română, spre deosebire de alte Academii care sunt numai societăţi savante este şi „inimă în inima neamului său” cum ar zice Coşbuc. (…)”

În această emisiune, Preşedintele Academiei Române – dl. academician Ioan Aurel Pop ne mai vorbeşte despre oameni şi valorile pe care se fundamentează performanța unei națiuni, precum şi de coordonatele unui management vizionar, necesar pentru a proiecta o strategie de dezvoltare a României care să merite din plin nota maximă.

Emisiunea va fi difuzată pe posturile teritoriale din rețeaua Radio România Regional.

Realizator: Camelia Teodosiu

Încep înscrierile la programele internaționale gratuite Junior Achievement

0
  • înscrierile la programele educaționale internaționale Junior Achievement se desfășoară în perioada 3-30 septembrie
  • elevii din școli și licee pot beneficia gratuit de manuale în format tipărit și electronic, aprobate de Ministerul Educației
  • profesorii pot alege din peste 16 programe educaționale pentru antreprenoriat, finanțe, orientare profesională sau sănătate și viață activă

25 de ani de programe educaționale internaționale

Înființată acum aproape 100 de ani, Junior Achievement este cea mai mare organizație care leagă mediul educațional de cel de dincolo de băncile școlii, aducând tinerii mai aproape de viitoarea lor profesie și de mediul economic. În anul 1993, 75 de ani mai târziu, un grup de oameni entuziaști a considerat că este timpul potrivit pentru a aduce în România o organizație internațională de educație economică și antreprenorială: Junior Achievement (JA) România.

Profesori, elevi și studenți, profesioniști din comunitatea de afaceri și companii, pentru care educația este parte a drumului lor, au clădit, alături de consiliul director și de echipa organizației, ceea ce este Junior Achievement acum în România: cea mai mare organizație de educație, care, printr-un parteneriat public-privat, aduce anual peste 250.000 de tineri mai aproape de visul lor profesional.

Mii de profesori implementează programele internaționale în fiecare an

În această toamnă, în perioada 3-30 septembrie, se deschide o nouă sesiune de înscriere la programele educaționale internaționale Junior Achievement, implementate în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale. Cadrele didactice pot solicita kiturile JA – manuale pentru întreaga clasă, ghiduri pentru profesori și voluntari, fișe pentru activități, training și consultanță pentru peste 16 programe educaționale – și pot avea acces la proiectele și competițiile organizate în timpul anului.

Anual, peste 250.000 de elevi, sub îndrumarea a 4.000 de profesori, dobândesc competențe pentru viața personală și profesională prin experiențe learning by doing în cadrul programelor pentru dezvoltarea abilităților de viață, al celor de educație antreprenorială, financiară sau economică, dar și datorită programelor pentru orientare profesională ori celui pentru sport și sănătate. Aceste experiențe learning by doing sunt incluse și în cadrul activităților propuse pentru săptămâna Școala Altfel.

Opiniile profesorilor

Iată ce spun profesorii care au implementat programele Junior Achievement în anul școlar precedent:

„Datorită activităților learning by doing, programele JAR oferă o gură de oxigen învățământului românesc. Elevii sunt motivați de sentimentul unui joc real, care, la terminarea studiilor, poate fi dezvoltat într-o afacere. Nivelul de motivație al elevilor este mult mai ridicat comparativ cu sistemul clasic de predare, aceștia fiind mult mai implicați.” – profesor la Liceul Tehnologic Agricol Alexandru Borza, Ciumbrud, Alba

„Nu s-a mai derulat până acum în școala noastră un program JA, așa că elevii și părinții au fost foarte receptivi. Am constatat progrese ale copiilor atât în plan informațional, cât și comportamental. Drept urmare, vom continua! Ecoul favorabil al opționalului este demonstrat de faptul că încă o clasă din școală s-a înscris la programul JA.” – profesor la Școala Gimnazială Alexandr Sergheevici Pușkin, Brăila

„Elevii sunt motivați să participe la activități în afara programei școlare, neavând sentimentul că învață pentru note. Formarea atitudinilor responsabile este unul dintre beneficiile acestui program.” – profesor la Colegiul Național Mihail Kogălniceanu, Galați

Pentru oferta educațională Junior Achievement din acest an pentru clasele 0 – XII și pentru detalii privind înscrierea, profesorii pot accesa: www.jaromania.org.

Despre Junior Achievement România

Junior Achievement România este o organizație non-profit, având ca misiune dezvoltarea în România a programelor internaționale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate și viață activă și dezvoltarea abilităților pentru viață. 40 de țări din Europa și 100+ de țări din toată lumea urmează programele JA. În România, acestea sunt urmate de peste 250.000 de elevi din 1.800 de școli publice, prin parteneriatul cu Ministerul Educației Naționale și cu susținerea financiară a comunității de afaceri.

Mai multe informații puteți găsi pe site-ul www.jaromania.org și pe pagina Facebook www.facebook.com/JuniorAchievementRO.

Radio Iași: Geografia, pasiune și performanță

0

În prima ediţie din luna septembrie a emisiunii România de nota 10, o avem ca invitată pe Bianca Solomon, elevă în clasa a XI la Colegiul Național „Costache Negruzzi”din Iași.

Tânăra și-a văzut visul implinit, și anume, de a participa la o competiție internațională la materia sa preferată – Geografia.

Bianca a făcut parte din echipa României la Olimpiada Internațională de Geografie, desfășurată recent în Quebec, Canada.

Alături de încă doi elevi ieșeni Manuel Foșălău de la Colegiul Național „Emil Racoviță” și Andrei Sandu de la Colegiul Național, a obținut  o performanță de excepție. Toți trei au fost medaliați cu aur, iar cel de-al patrulea concurent Omar Hamod de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București a cucerit medalia de argint. Prin rezultatele remarcabile au demonstrat că sunt cei mai buni din lume la geografie și au plasat România pe primul loc din cele 43 de țări participante.

Tinerii au fost pregătiți pentru etapa mondială a Olimpiadei de Geografie de profesorii Cornelia Fiscutean și Dorin Fiscutean de la Colegiul Național din Iași.

Nu a existat o competiție între noi, ne-am tratat ca prieteni și am fost motivați să credem, și de fapt, așa și este, că există medalii de aur pentru toți.” – povesteste Bianca. Competiția ne-a oferit șansa de a ne familiariza cu mai multe culturi și cu mai multe viziuni ale oamenilor. E un lucru extraordinar, care te formează într-un fel sau altul ca tânăr.”

Drumul spre geografie l-a descoperit încă din anii copilăriei, când părinții îi cumpărau cărți, enciclopedii, glob pământesc…A îndrăgit și mai mult această disciplină pe parcursul anilor de liceu, grație profesorului Simona Iancu, iar rezultatele deosebite la Olimpiadele Naționale de Geografie au motivat-o să studieze intens și să aspire la etapa internațională.

Este decisă să-și continue studiile în România, la Facultatea de Geografie a Universității „Al.I. Cuza” din Iași, iar în viitor să activeze în mediul universitar și să colaboreze cu unul dintre departamentele ONU.

Eu chiar imi iubesc foarte mult ţara – spune cu sinceritate Bianca. Îmi doresc să o văd mai bine cunoscută și numai pentru aspectele pozitive. Vreau sa fac ceva pentru viitorul țării. Doresc să fac o schimbare nu numai in domeniul georgafiei, ci și în alte domenii de activitate. Mi-ar plăcea să lupt pentru dezvoltarea turismului, educației, protecției mediului – domenii care au legătură cu geografia.”

Bianca este pasionată și de călătorii, de explorarea noilor zone geografice.

În timpul liber practică diverse sporturi – de la tenisul de câmp, înot, la  zumba și ciclism.

Însă  marea pasiune a Biancăi Solomon este și va rămâne Geografia – o materie care crede că poate reprezenta şi o cale de cunoaştere, de înţelegere şi de apropiere între oameni.

Redactor: Natalia Maxim

Radio România Iași

Radio Timișoara: Eufonia – Cel mai important festival de muzică clasică de cameră, din vestul României

0

EUFONIA este festivalul născut din dorința organizatorilor de a contribui la dezvoltarea unei dimensiuni culturale și cultural-educative a regiunii Banat . Festivalul cu o prestigioasă participare internațională se va desfășura la Timișoara și în împrejurimi, în perioada 22 sept-4 oct 2018.

Scopul EUFONIA este de a include muzica clasică de cameră în circuitul cultural al regiunii Banat, prin crearea unui festival de calitate, cu audiențe multiple.

Proiectul își propune:

  • Crearea unui model nou de manifestare culturală în regiunea Banat, dar și plasarea pe harta culturală europeană a unor orașe din regiune, precum: Lugoj,Sânnicolau Mare, Buziaș, Făget, Jimbolia, alături de polul cultural Timișoara;
  • Crearea unui brand „marca Timișoara’’ în colaborare cu Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021, dar și introducerea în circuitul cultural regional a Castelului “Nako” Sânnicolau Mare, a Parohiei Timișoara-Iosefin, a Bisericii Catolice Futok Jimbolia, sala de conferințe a Casei “Adam Muller Guttenbrunn” Timișoara, s.a.;
  • Organizarea de concerte cu caracter educațional pentru copiii și adolescenții din Banat.

Pentru anul 2018, EUFONIA FESTIVAL are ca țintă realizarea a 6 concerte având invitați artiști renumiți ai muzicii clasice, 6 workshop-uri de pian, violoncel, clarinet, vioară, violă și muzică de cameră, dar și integrarea participanților la workshop-uri în cadrul a 6 concerte.

Invitați:

Cvartetul „Furiant” din Berlin
Înființat în anul 2011, este un melanj cultural de naționalități, unic și extrem de interesant.

Membri:
Stefano Mesaglio, Italia- vioară;
Vlad Popescu, România – vioară;
Mladen Somborac, Serbia- violă;
Nika Švarc, Slovenia – violoncel.

Tomaz Močilnik – Clarinet
A studiat în Austria la Conservatorul din Klagenfurt cu Hubert Salmhofer și laConservatorul din Graz cu Gerald Pachinger.
În Septembrie 2016, Tomaz a câștigat poziția de solo clarinetist în orchestra radio din Frankfurt, unde continuă să cânte și astăzi.

Thomas Hoppe – Pian
A concertat cu artiști eminenţi printre care Itzhak Perlman, Joshua Bell, Antje Weithaas, Mihaela Martin, Stefan Milenkovich, Jens Peter Maintz, Alban Gerhardt, Tabea Zimmermann și Frans Helmerson și mulți alții.

Concertele l-au purtat în săli precum Carnegie Hall şi Alice Tully Hall din New York, Louvre Paris, Tsuda şi Oji Hall Tokyo, Wigmore Hall Londra, Concertgebouw Amsterdam, Angel Place Sydney, Teatro Colon Buenos Aires, Sala Sao Paolo, Ateneul din București și Filarmonica din Berlin.

Valentin Răduțiu – Violoncel
Apreciat de “Suddeutsche Zeitung” (15.10.2013) ca „unul dintre cele mai mari talente violoncelistice” pentru „sunetul specific şi incitant, de inalta energie”.
A câştigat premii naționale şi internaționale, a fost deseori premiat la concursul „Jugend musiziert”, „Friedrich Dotzauer” în Dresda şi cu premiul I la Concursul Internațional „Karl Davidov” în Riga.
A fost distins cu Premiul Muzicii al Comitetului Cultural German, premiul al 2-lea la concursul Internațional „George Enescu” de la Bucureşti.

Violonistul timișorean Vlad Popescu, unul dinte organizatori, care trăiește de 10 ani la Berlin, va fi ghidul nostru printre eufonii.